Inspiratie uit de praktijk

Interne communicatie groeit als specialisme
Naast sociale media is interne communicatie één van de snelst groeiende specialismen binnen het vakgebied. Ik zie steeds meer vacatures specifiek gericht op interne communicatie. Een bevestiging dat organisaties het belang hiervan inzien. Hierbij vind ik overigens dat communicatie niet het 'domein' is van een communicatieafdeling. Dit bevestigde ook Ron van der Jagt, voorzitter van de beroepsvereniging Logeion, onlangs in zijn column. De rol van de interne communicatieadviseur begeeft zich veel meer op het gebied van het communicatiever maken van de organisatie.  In de praktijk ben je als interne communicatieadviseur degene die verbindingen legt, zichtbaar maakt of faciliteert. Vlaardingen BOEITDe afgelopen jaren heb ik me gespecialiseerd in interne communicatie. Met speciale interesse in verandercommunicatie. Bij onder andere de gemeente Vlaardingen heb ik me ingezet om interne communicatie op de kaart te zetten. Ik was verantwoordelijk voor het ontwikkelen van het beleidsplan interne communicatie. Met hierbij aandacht voor interne organisatieveranderingen  zoals een nieuwe dienstverleningsvisie en de nieuwe manier van werken. Bij mijn aanpak heb ik me eerst gefocust om de basis op orde te krijgen. En de implementatie van de nieuwe functie interne communicatieadviseur. Interne communicatiemiddelen voor Vlaardingen BOEIT  zijn vervolgens gefaseerd uitgerold. BOEIT staat overigens voor de kernwaarden van de gemeenten (betrokken, open, efficiënt, innovatief en transparant). ReferentieIetske Roest, hoofd communicatie gemeente Vlaardingen: “Sabella Lagerwaard heeft de visie voor de aanpak en opzet van interne communicatie voor de gemeente Vlaardingen opgesteld. Sabella is in staat deze visie te vertalen naar de strategie om vervolgens deze tot uitvoer te brengen. Sabella kan schakelen tussen visie, strategie en operationeel niveau. Niet alleen voor interne communicatie maar ook op het gebied van andere onderwerpen. Ze is een waardevolle aanwinst voor je team en een echte teamplayer. Ze staat altijd voor je klaar en heeft een echte hands-on mentaliteit. En is op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Kortom een interim professional waar je op kunt bouwen en vertrouwen!”
Sociale media en dienstverlening
Sociale media is niet meer weg te denken uit ons bestaan. En ook hier geldt: sociale media is niet uitsluitend 'het domein' van een communicatieafdeling. Een succesvolle aanpak bestaat uit samenwerking met betrokken afdelingen. Met het oog op de dienstverlening maken steeds meer bedrijven gebruik van een webcareteam. In de praktijk 'ga de dialoog aan met je doelgroep' Sociale media pas ik vanzefsprekend toe in projecten. Voor een woningcorporatie heb ik een plan van aanpak opgesteld voor de implementatie van sociale media. Hierbij heb ik in verband met de capaciteit en mogelijkheden van de organisatie een geleidelijke opbouw voorgesteld. Verder een aanpak waar samenwerking met betrokken afdelingen in de vorm van een webcareteam centraal staat. Voor woningcorporaties liggen uitdagingen om in dialoog te gaan met de klant. Daarnaast zijn medewerkers belangrijke vertegenwoordigers. Bespreek met medewerkers de mogelijkheden van sociale media en hoe je deze als organisatie toepast. Ik ben een grote voorstander van 'workshops' sociale media voor medewerkers. Overigens kan je via internet veel voorbeelden van gedragscodes downloaden. Een veelgehoorde uitspraak die ik toejuich voor medewerkers is: 'just be smart'.Drie boekentips1) 'Connect!' van Menno LantingGoeroe Menno Lanting blijft bij mij favoriet. Met name geschikt om weg te geven aan je manager of directie. Mochten zij nog twijfels hebben over het belang en de kansen van sociale media, dan neemt Menno die ongetwijfeld bij ze weg.2) 'Het meisje van de slijterij' van Petra de BoevereEen authentiek verhaal van een Zeeuwse onderneemster. Mooi verhaal om te lezen.3) 'Code sociale media' van Charles HuijskensVoor wie snel 'de basics' onder de knie wil hebben. Van wat sociale media is tot aan hoe je het kan toepassen. Inclusief voorbeelden van gedragscodes op het gebied van sociale media.
Drie boekentips voor interne communicatie
De afgelopen jaren zijn er veel interessante boeken verschenen op het gebied van interne communicatie. Mijn top drie op het gebied van interne communicatie: 'Interne Communicatie voor de Professional',  'Sociale media voor interne communicatie'  en de nieuwkomer  'Hoe regel ik het draagvlak?'. Deze boeken hebben mij inspiratie gegeven bij diverse opdrachten.1.) 'Interne Communicatie voor de Professional; naar een interactie-visie' van Erik ReijndersMet name zijn visie op het interactiever maken van organisaties spreekt mij erg aan. Samen betekenis geven aan de dialoog. Dit boek heeft mij veel inspiratie gegeven die ik met succes in de praktijk heb toegepast. 2.) 'Sociale media voor interne communicatie' van Huib KoelemanIk zie met name veel kansen voor grote organisaties in een interactief intranet als 'dashboard'. Bij de gemeente Vlaardingen heb ik een projectplan opgesteld voor de inzet van een vernieuwde intranetsite die de voordelen van sociale media benut. 3.) 'Hoe regel ik het draagvlak?' van Monica WigmanOp het praktijkcongres I-Change van 12 december jl. heb ik een workshop van Monica Wigman gevolgd. Dit was een inspirerende workshop met handige praktijkvoorbeelden. Ook haar boek is een echte aanrader. Makkelijk te lezen en heldere verhalen uit de praktijk.
Foto 4
Foto 5
Foto 3
Foto 2
Foto 1

Home

Bent u op zoek naar een interim communicatieadviseur? Voor tijdelijke versterking van uw communicatieafdeling, een project of een vervanging van een zwangerschapverlof? Ik ondersteun u daar graag bij. Zowel op strategisch als uitvoerend niveau.